FRÅGOR & SVAR - KÄKOPERATION

2012-04-25 @ 13:00:00
Igår eftermiddag fick jag en kommentar från en tjej vid namn Anna som frågade lite om min käk-operation jag gick igenom i Januari. Självklart vill jag svara på hennes frågor då jag förstår att hon var nervös eftersom jag själv vet hur det var, så jag tänkte faktiskt skriva ett inlägg om det så alla kan läsa om det!

Fråga från Anna:
Hejhej, jag ska eventuellt göra käkoperationen som du också gjort på grund av mitt överbett. Har några frågor, if you don't mind...

Ser ditt hakparti annorlunda ut efter operationen eller ser du likadan ut? (har aldrig varit inne på denna blogg förut, hähä) Det är väl det som jag är mest rädd för, att se helt annorlunda ut...

Hur lång tid tog det för svullnaden att lägga sig och för smärtan att försvinna?

Och tycker du att det var värt det? Är så jäkla skraj! För min del så måste jag välja mellan två olika tandställningar, en som är en vanlig och en som man använder innan operation och har en vanlig efteråt. Blir så himla stressad, åh. :/ Hoppas att du kan svara på mina frågor. Ska förresten börja läsa din blogg, verkar vara en riktigt bra en! :))
/Anna

Svar: Självklart besvarar jag dina frågor Anna!
Haha, det är lite komiskt att du frågar just om hur mitt utseende ser ut nu efter operationen då jag var precis lika rädd som du beskriver dig att vara. Men nej, mitt hakparti har inte ändrats någonting och det är jag mycket glad över! Var rent ut sagt skit rädd över att hela mitt utseende skulle bli ändrat eftersom dem flyttar på hela käken. Jag vet inte hur många gånger jag frågade kirurgen "Kommer mitt utseende förändras?" Men dem är väldigt skickliga så det behöver du inte vara orolig över :)

Jag opererades på en onsdag och min kirurg som opererade mig sa att svullnaden börjar gå ner på fredag, så på fredagen var jag som mest svullen och sen började allt lägga sig sakta men säkert. Men jag var både svullen och hade blåmärken iaf minst 2-3 veckor kanske, kommer inte riktigt ihåg.
Smärtan höll dock på ett tag. Jag fick gå på antibiotika i ungefär 14 dagar, och sen åt jag starka värktabletter likaså. Men jag slutade faktiskt tidigare med mina värktabletter då jag inte tyckte det gjorde så ont längre, men du får nog räkna med runt en vecka, kanske mer. Det är ju helt olika från person till person hur snabbt man läker och läkarna sa till mig att jag läkte ganska snabbt!

Jag kan säga såhär. Jag är faktiskt skit nöjd över att jag gjorde denna operationen. Visst, när jag låg på sjukhuset efter jag opererats, eller när jag var hemma och bara gick på flytande hela tiden, så ville jag faktiskt bara dö nästan. Fick panik och det gjorde så otroligt ont (du klarar dig inte utan värktabletterna). Några gånger grät jag faktiskt i min pojkväns famn för jag tyckte det gjorde så sjukt ont. När man sov så kunde man inte ligga på sidan med kinden emot kudden för bara det gjorde ont. Men som sagt, nu i efterhand är jag riktigt glad att jag gjorde denna operationen och det var faktiskt värt att ha så ont och nästan plåga sig själv. För det är en fantastisk känsla att kunna bita med framtänderna nu, som man aldrig någonsin har kunnat göra tidigare.

Förövrigt hoppas jag att du blir lika nöjd som mig! Och sen hoppas jag inte att jag har skrämt upp dig, haha. När ska du opereras förresten? Ska du bara operera en käke eller båda?
Ställ gärna fler frågor om det är något mer du undrar över!!
Kram

Har aldrig tidigare visat några bilder på mig efter operationen när jag är svullen. Men tänkte faktiskt visa en från när jag låg på sjukhuset. Här är dagen efter opertionen och här är jag faktiskt inte ett dugg svullen jämfört med vad jag var sen på fredagen!

Kommentarer
Postat av: Daniella ♥

SVAR: Jo precis!



Jag är sjuk, tror jag har fått halsfluss så min dag har inte varit världens bästa.. =/



Hoppas att allt är bra med dig då? :) Kram

2012-04-25 @ 13:37:08
URL: http://daniellaevelina.blogg.se/
Postat av: Lotta

Sv: Tack så mycket :) Hur är det med dig idag?? =)

2012-04-25 @ 14:37:14
URL: http://olesenstjej.blogg.se/
Postat av: Matilda

Nu har jag en liten frågestund på min blogg där du som bloggare får fråga vad du vill så svarar jag ärligt!:D

http://www.nattstad.se/matildalinneaa?id=3040505

2012-04-25 @ 15:43:15
URL: http://matildafirsliing.blogg.se/
Postat av: Moet

Hjälp mig

http://mooetts.blogg.se/2012/april/vilken-design.html

2012-04-25 @ 16:46:14
URL: http://mooetts.blogg.se/
Postat av: Emma

Inte kul när killen åker iväg.. hoppas dagarna går fort så du får hem han snart igen :)



Aj vilken operation, varför gjorde du den?

2012-04-25 @ 16:52:58
URL: http://princessemma.blogg.se/
Postat av: Daniella ♥

SVAR: Tack så mycket, det hoppas jag med!



Okej, ha en fortsatt trevlig dag! ♥

2012-04-25 @ 18:14:51
URL: http://daniellaevelina.blogg.se/
Postat av: Sofia - FOTO

Jag är så fruktansvärt rädd för smärtan!! :s Det är nog det värsta.. Men som du säger, man är säkert glad över att man gjorde operationen efteråt..! :)

Hade du "konstigt" bett innan eller blev det efter du fick tandställningen? :)

2012-04-25 @ 18:34:58
URL: http://sofiaforss.blogg.se/
Postat av: Lotta

Sv: Va skönt med lite träning, det hade jag också behövt nu ;) och jag mår toppen, lite seg bara och sen försvinner ju tiden som ingenting.. känns som om klockan var två nyss och nu är den liksom snart halv nio :s

2012-04-25 @ 20:21:19
URL: http://olesenstjej.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack så jättemycket för svaren! Känner mig lite lugnare nu :) Jag ska till odontologen på en andra konsultation imorgon så det är inte helt bestämt, men om det blir av (om jag vågar haha) så blir det underkäken. Jag antar att det är värt med operationen då jag har ett så stort överbett och just nu känner jag mig, som sagt, mycket lugnare och säkrare. Så det lutar mot att jag gör den. :)



Just det, skrev ju i första kommentaren att jag får en speciell tandställning för operationen och sedan en "vanlig" efteråt om jag väljer att göra den, hade du också så eller gick det att ha en vanlig och göra operationen ändå? Vet inte om du kan svara på det, men jag passar på att fråga ändå. :)



Stor kram!

2012-04-25 @ 21:02:53
URL: http://chicanna.blogg.se/
Postat av: Tessan

Åh, jag läste detta inlägget igår & gissa vad jag drömde inatt?! Jo, att jag gjort en käkoperation! Haha. Det var riktigt läskigt för jag hade så ont på vänster sida av käken & i drömmen var jag tvungen att hålla i en idrottslektion direkt efter operationen :P

Trodde att det nästan var sant när jag vaknade sen & vågade inte vända huvudet åt sidan, men sen kom jag på att det bara var en dröm ;)

2012-04-26 @ 11:29:15
URL: http://www.mhiloy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0