BLOGGSVAR - TRÄNING & MAT

2012-12-29 @ 13:30:00
Jag fick en kommentar utav en tjej som heter Karin, som jag tänkte ta och svara på här i bloggen med tanke på att hon inte hade någon egen blogg jag kunde gå in och svara på.
 
 
Först och främst vill jag bara säga tack för att du läser min blogg, att du gillar den och kommenterar. Jag ska försöka svara på dina frågor så utförligt som jag bara kan.
 
Det är ungefär 1½ år sedan jag sa till mig själv att jag skulle börja ta tag i min kropp på allvar. Till en början var det väl rätt så svårt att sluta äta godis på vardagarna och sluta slarva med maten (är en person som älskar sötsaker) Men först och främst ska jag börja med att säga att jag hade aldrig klarat av det utan min älskade Martin. Han puschade mig otroligt mycket under den tiden jag verkligen tog tag i träning och mat.
 
Men jag skulle vilja ge dig ett tips, att du ska kombinera mat med träning. Det är viktigt att du stoppar i dig bra saker, och att du aldrig hoppar över några mål. Det är ju faktiskt så att ju man går upp i vikt om man slarvar med maten. Sedan ska man samtidigt röra på kroppen några gånger i veckan. Jag själv tränar ungefär 2-3 gånger i veckan och äter ungefär 4 mål om dagen - Frukost, lunch- mellanmål och middag. Det är något som fungerar för mig.
 
Och som jag skrivit, och ni som läser min blogg ser att jag unnar mig godis och annat gott om helgerna. Jag tycker det är viktigt att man fortfarande kan äta godis och andra grejer som man tycker är gott, bara men äter det med måtta. Och det är något jag verkligen lärt mig. Förr kunde jag stoppa i mig hur mycket som helst bara för att, men idag.. då äter jag godis för att det är gott och det räcker faktiskt med några bitar för mig innan det är bra.
Jag tycker även att du ska tänka på att du kan stoppa i dig vad du vill, men bara du försöker förbränna det under dagen. Sen är det viktigt med träning, som jag sagt innan. Men då ska du självklart hitta en träningsform som passar dig bra och som du trivs med. Jag själv tränar mycket medelpass (gympa) där passen brukar innehålla kondition, styrka, balans, afro, zumba och mycket mera. 
 
Tips på ett gott och nyttigt mellanmål
 
I mat väg finns det mycket gott och nyttigt som du kan äta. Jag själv har aldrig gått på LCHF eller några andra liknande dieter. Utan jag har mer tagit mindre portioner, ätit oftare och varit bättre med grönsakerna. Det har hjälp mig att gå ner ungefär 10 kg - bra mat och träning!
Nu vet jag inte vad du äter för mat om dagarna men äter du "vanlig mat" och inte skräpmat kan du faktiskt fortsatta att äta det du gör idag. Ta mindre portioner, mer grönsaker och motionera. Och kom ihåg, håll dig till dina mål så du håller dig mätt alltid - små ät inte!
 
Jag önskar dig all lycka till och ha tålamod. Det hade inte jag till en början men Martin hjälpte mig mycket då det var som jobbigast för mig. Och är det fler frågor du har om mat, träning osv. så är det bara att höra av dig till mig. Försökte skriva så utförligt som möjligt men är något oklart så är det bara att höra av dig igen!
Och kom håg, kan jag så kan du!!
Kram
 
I somras innan en svettig powerwalk i solen

Kommentarer
Postat av: ☆Z I N J A☆

Duktig tjej^^

2012-12-29 @ 14:14:21
URL: http://zinja.blogg.se/
Postat av: Tessan

Bra svar tycker jag :) Det är så skönt att se att fler har det "rätta" tänket när det gäller kost & hälsa! På ren, naturlig mat & rörelse kommer man långt :)

2012-12-29 @ 14:39:54
URL: http://www.mhiloy.blogspot.com
Postat av: Emma

Tack, jo julen har varit fin, firar lite jul idag hos Jonas familj :)
Härligt att det gått bra med flytten :)
Bra inlägg om mat och träning :)

2012-12-29 @ 14:52:29
URL: http://princessemma.blogg.se
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

sv: Stilen & färgen på dem var väldigt fin :)
Ja det förstår jag! Jag har 8 body butters nu som jag försöker använda upp ^^

2012-12-29 @ 14:59:42
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se
Postat av: Sofia - FOTO

Bra tips! Jag ska börja till det nya året på riktigt!!
Då ska jag äta rätt och träna, känner att de är dax nu.. :)

Sv: Ja visst, jag önskar mig "flytta-hemifrån-saker" varje gång det är något som ska firas så då känner jag att jag är en liten bit på vägen och så lägger jag undan en summa varje månad också :)
Hur stor är eran lägenhet? :)

2012-12-29 @ 15:25:39
URL: http://sofiaforss.blogg.se
Postat av: Linnea

Bra mellanmåls tips! Har du några andra? :)

2012-12-29 @ 16:06:12
URL: http://linneassvarld.blogg.se
Postat av: Ida'

Nu får jag verkligen en kick av att börja träna igen :D

2012-12-29 @ 16:57:23
URL: http://www.tommilas.blogg.se
Postat av: Malin

Sv; Härligt att höra :) fick du något som du hade önskat då? :) Kram

2012-12-29 @ 17:04:41
URL: http://mhellsen.blogg.se
Postat av: Amanda

Okej härligt det!
Kul att du har lyckats gå ner i vikt, tycker du är jätte fin! :) Skulle också vilja äta mindre sötsaker, men det är ju så svårt.. Fast när jag tränar så äter jag inte speciellt onyttigt. Då känns det bara fel. Men jag hade en sjukdom förr som har gjort att jag har jätte svagt skelett och dåligt imunförsvar och skadar mig och blir sjuk lätt så jag får ibland ta långa pauser mellan träningen (vilket leder till att jag börjar äta onyttigt igen). Men bra tips du skrev om, värt att tänka på :) Kram!

2012-12-29 @ 19:07:49
URL: http://amandaevajohansson.blogg.se
Postat av: Madeleine

sv: Tack, du är så söt!
Ja men det kan jag förstå. Det är faktiskt riktigt roligt att handla till lägenheten. Så man behöver inte alltid handla till en själv. Och jag kan berätta att du missar inget just nu för dom olika städerna jag har varit i på rea har inte varit något att ha.

Antar att du trivs som sambo fortfarande :D

2012-12-29 @ 19:15:58
URL: http://dolliblond.blogg.se
Postat av: danten89

vad duktig du är med all träning och kost osv =)
verkligen :D
du verkar vara i nästan toppform.
och är så glad att du bara kör den "vanliga" vägen/metoden.. inte en massa lchf och gi och allt vad det heter ^^

jag förstår dig. skulle inte jag heller vilja, men vissa gillar väl att festa mera.. haha :)

haft en okey lördag, med promenad osv och god mat och en kväll som avslutades med första sagan om ringen filmen :X

2012-12-30 @ 00:35:52
URL: http://animalcity.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0